Momentumul este unul dintre cele mai importante concepte când vine vorba despre interpretarea graficelor de preț și luarea unor decizii bune de trading. În acest articol voi prezenta modul în care folosesc momentumul în strategia mea, dar și cum să înțelegem acest termen când analizăm graficele de acțiune a prețului.
Ce este momentumul?
În primul rând, trebuie să înțelegem sensul real al conceptului:
Momentum = intensitatea trendului
sau
Momentum = Lumânări puternice
Există două perspective. Prima tratează doar intensitatea globală a trendului, iar în momentul în care trendul există, traderii decid dacă momentumul este bullish sau bearish (trend descendent).
Dacă analizăm situația la un nivel micro, vom observa că momentumul există și în cadrul lumânărilor individuale. O lumânare amplă, fără umbre este considerată a avea un momentum puternic, iar o lumânare cu un corp mic, dar cu umbre ample, nu prezintă momentum.
Vom detalia specificațiile mai târziu.
Mai jos sunt 3 exemple:
● Un trend cu un puternic momentum bullish, la început, dar care se estompează.
● Un grafic de preț lipsit de momentum. Prețul oscilează fără o direcție anume sau o anumită intensitate.
● O piață al cărei preț a trecut de la un momentum bullish puternic la un momentum puternic bearish. La vârf, prețul s-a inversat cu, așa-numitele, lumânări de momentum. Aceasta este o formațiune puternică pe care o vei învăța în cursul nostru Forex.
Urmărirea și înțelegerea momentumului
Pentru a înțelege și interpreta graficele ca un profesionist, trebuie să observăm momentumul în timpul trendului și al inversării.
La început, ne aflăm într-un puternic trend ascendent, prețul apropiindu-se de exteriorul benzilor Bollinger.
Apoi, prețul intră într-o perioadă de consolidare după primul val. Acesta este un comportament normal în timpul unui trend, iar prețul nu a reușit să spargă media mobilă simplă pentru 20 de perioade.
În vârf, prețul s-a inversat mai puternic. A urmat o puternică secvență de trei lumânări bearish, fiind prima dată după o lungă perioadă de timp când prețul a manifestat un momentum bearish atât de intens. Acest aspect ar fi trebuit să îți atragă atenția, existând o schimbare în dinamica prețului.
Când prețul sparge 20 SMA, pe piață se află și mai mulți vânzători, iar momentumul a sugerat că prețul intră pe un trend descendent.
Doar prin compararea numărului de lumânări bullish cu numărul celor bearish și prin observarea legăturii cu 20 SMA, obții informații importante despre graficul prețului.
Analiza lumânărilor – Urmează momentumul și micro-momentumul
Să analizăm un alt grafic, punând accentul pe acțiunea prețului.
Începe cu un puternic trend de creștere, prețul este în apropierea extremității benzilor Bollinger, dar nu există lumânări bearish.
După, apare prima consolidare și este prima dată când vedem mai multe lumânări bearish consecutive. Pe un interval de timp inferior, ar fi putut fi o oportunitate de tranzacționare, până să ajungă la nivelul mediei mobile simple de 20 de perioade.
Prețul și-a continuat raliul, dar nu a dezvoltat mai multe lumânări bearish consecutive, până când prețul a dezvoltat un spike prin benzile Bollinger. Acum există multiple lumânări bearish, iar ”taurii (bulls)” nu sunt capabili să contraatace. Prețul sparge media mobilă de 20 de perioade cu o lumânare cu momentum ridicat, după care își continuă trendul descendent. Poți vedea cât de evidentă a fost inversarea momentumului, formațiunea formată din 2 lumânări bearish și un pinbar marcând acest eveniment.
Nu este o teorie complicată, iar analiza momentumului poate reprezenta o fundație solidă pentru orice metodă de tranzacționare pe baza acțiunii prețului. Poate să nu fie suficientă pentru a determina momente de intrare, dar, împreună cu alte instrumente, devine o strategie Forex de acțiune a prețului foarte puternică.
Mai multe exemple de utilizare: Momentumul unui breakout
Pe lângă utilizarea momentumului pentru a tranzacționa pe baza trendului sau a momentelor de inversare, acest concept este util și în descoperirea punctelor de breakout cu probabilitate ridicată.
Prefer să trasez nivelurile de suport și de rezistență în zone cu un impact puternic, în special după un trend lung, care este spre sfârșit, apoi să aștept o spargere cu un momentum puternic.
Screenshot-ul de mai jos surprinde o tranzacție recentă, unde NZD/JPY se afla într-un interval lat, cu un nivel clar de suport. Prețul a respins de mai multe ori nivelul, dar, când a apărut un breakout cu momentum ridicat, situația s-a schimbat.
Această metodă poate fi utilizată împreună cu liniile de trend, iar pauzele cu momentum ridicat ale unor linii de trend puternice pot reprezenta un semnal bun.
Estomparea momentumului USD/CAD
Screenshot-ul surprinde graficul 4H al USD/CAD. Prețul se afla pe un trend ascendent, dar momentumul și-a pierdut din intensitate.
Acest eveniment poate semnala:
● Pierderea intensității trendului, urmând o mișcare laterală
● Pierderea intensității trendului, urmând o inversare
● Pauza trendului, urmând să fie reluat la niveluri mai ridicate
Majoritatea traderilor fac greșeala de a nu aștepta semnalul final al momentumului. Dacă urmăresc să vând USD/CAD, voi aștepta apariția unei lumânări bearish clare, cu momentum ridicat, sau a unei secvențe care să confirme scăderea prețului.
Amatorii vor încerca să prognozeze o mișcare, urmând să vândă sau să cumpere atâta timp cât prețul rămâne în acest interval. Aceasta este o tranzacție cu o probabilitate scăzută, iar estimările nu vor funcționa.
Analiza momentumului reprezintă o metodă eficientă de interpretare a graficelor, fiind o soluție pentru orice trader, indiferent de stilul folosit.
Pentru o analiza mai detaliată a acestui subiect, poți consulta cursul nostru Forex despre acțiunea prețului, aflând aspecte care te vor ajuta să tranzacționezi ca un profesionist.
Ai întrebări? Lasă un comentariu și îți voi răspunde în cel mai scurt timp.
Acest articol a fost compilat mul?umită colaborării dintre Comparic.pl ?i Tradeciety.com – un website creat de doi traderi – Rolf ?i Moritz, care împărtă?esc cuno?tin?ele lor despre trading prin intermediul diferitelor articole, podcasturi ?i înregistrări video. Textul original poate fi găsit la: Tradeciety.com