Traderii sunt tot timpul în căutarea unor metode noi și îmbunătățite de a estima mișcările pieței. De cele mai multe ori se încearcă utilizarea tehnologiei moderne. Totuși, unul dintre cei mai testați indicatori sunt mediile mobile, care, furnizează informații bine definite.

Media mobilă

Reprezintă un indicator popular pentru analiza tehnică, fiind utilizat de mulți investitori.

Spre deosebire de modelul lumânărilor japoneze, care pot fi interpretate diferit de fiecare trader/investitor, sau de nivelurile de rezistență/suport și de liniile de trend, care sunt determinate în funcție de preferințele individuale, media mobilă se caracterizează prin obiectivitate și transparență a interpretării datelor. Singura variabilă o reprezintă perioada pe care traderul o consideră cea mai utilă.

Prin folosirea unei formule simple obții o medie mobilă, care poate prezenta trendul actual al pieței, iar, dacă este interpretată corect, arată cel mai probabil moment de inversare a trendului.

Fiecare tip de medie mobilă este obținut prin calculul prețului mediu al perioadelor anterioare.

Termenul “mobil” se referă la faptul că este luată în considerare o perioadă de timp fixă și neschimbabilă, în timp ce valorile cele mai vechi sunt excluse și sunt înlocuite de cele mai noi.

Exemplu:

Dacă vrei să calculezi media mobilă a prețurilor de închidere ale ultimelor 8 zile, însumezi cele 8 valori și împarți rezultatul la 8.

Aceeași logică se aplică și în situația calculării mediei mobile pentru ultimele 21 de ore. Faci suma prețurilor de închidere ale ultimelor 21 de ore și o împarți la 21.

4 8 6 7 9 11 10 15 12 13

(6 + 7 + 9 + 11 + 10 + 15 + 12 + 13) / 8 = 83 / 8 = 10,375

Pe măsură ce timpul trece și o nouă lumânare este creată, cel mai vechi preț (6) este eliminat din calcul și cea mai nouă valoare (15) este luată în vedere:

4 8 6 7 9 11 10 15 12 13 15

(7 + 9 + 11 + 10 + 15 + 12 + 13 + 15) / 8 = 92 / 8 = 11,5

Aceste exemple prezintă prețuri de închidere, fiind cel mai comun tip de preț utilizat în calculul mediilor mobile. Totuși, trebuie să menționăm că pot fi utilizate și prețurile de deschidere, minimul sau maximul.

Utilizând simultan două sau mai multe tipuri de medii (ex: prețul minim și cel maxim), creăm un canal de medii pe grafic, care indică un interval mediu al fluctuațiilor prețului.

Tipuri de medii mobile

Pe lângă tipul de preț utilizat în calcularea mediilor mobile, putem utiliza diferite stiluri de medii mobile, cele mai utilizate fiind:

  1. SMA – medie mobilă simplă
  2. EMA – medie mobilă exponențială
  3. SMMA – medie mobilă de tipul smoothed
  4. WMA – medie mobilă ponderată

Această clasificare se bazează pe modul în care media mobilă este calculată, ținând cont de diferite influențe.

Cele mai utilizare tipuri de medii sunt cea simplă (SMA) și cea exponențială (EMA).

SMA – Media mobilă simplă

Este reprezentată de calculul de mai sus, unde o medie este calculată prin însumarea nivelurilor din perioada x, suma fiind împărțită la x.

EMA – Media mobilă exponențială

O EMA răspunde mult mai rapid la mișcările de preț întrucât prețurile recente au o pondere mai mare.

Astfel reprezintă mai bine condiția actuală din piață. Cea mai veche valoare nu este eliminată, dar își pierde gradat din importanță, până când devine irelevantă.

Pentru a sublinia diferența, putem face o analogie cu proverbul cu iepurele și broasca țestoasă.

SMA este o medie mobilă lentă (țestoasa), care reacționează mai lent la schimbările de preț, furnizând un indice echilibrat. Așadar, acest indice ne poate preveni de impresii false ale prețului.

Defectul este faptul că un indice lent îți poate întârzia acțiunile și poți pierde schimbări de preț sau să le observi prea târziu. O țestoasă este lentă, ca SMA, putând să piardă intrarea pe piață de la începutul unui nou trend. Totuși, protejează traderul și îl va ajuta în evitarea semnalelor false.

EMA este o medie mobilă rapidă (iepurele), care răspunde rapid la schimbările de preț. Ajută la detectarea și identificarea rapidă a trendului și, ca urmare, a profiturilor viitoare.

Un iepure este rapid ca EMA, așadar poate prinde rapid începutul trendului, dar tinde să ofere semnale false din cauză că nu ia în considerare consecințele fiecărei mișcări.

Care este mai bună? EMA sau SMA?

Care medie este mai avantajoasă?

Nu există un răspuns clar. Ca de obicei, depinde de stilul de tranzacționare. Caracteristica de propagare a mai multor semnale, verificându-le cu ajutorul unui alt indicator, înclină spre EMA. Dorința de utilizare a mediei mobile pentru confirmare, determină traderii să prefere SMA.

Aplicații ale mediilor mobile

Media mobilă este un instrument foarte util pentru analiza tehnică. Pe lângă determinarea trendului actual, poate indica intensitatea, nivelurile de suport și de rezistență și poate semnala momentul pentru a vinde sau cumpăra.

Prima metodă de utilizare este încorporarea mediei mobile în grafic. Interpretarea este foarte simplă: dacă graficul se situează deasupra mediei, iar media este crescătoare, trendul este de creștere, aceeași analogie are loc în caz contrar.

Ne oferă o primă încercare de analiză tehnică, fiind o introducere simplă.

A doua aplicație poate fi utilizarea a două medii mobile diferite (una mai rapidă, cealaltă mai lentă). Dacă media rapidă (albastră) se găsește deasupra mediei lente (roșie), este un trend crescător. Dacă media rapidă (albastră) se situează sub cea lentă (roșie), întâlnim un trend de scădere. Când cele două se intersectează se produce o inversare de trend. În funcție de intervalul pe timp pe care aplici mediile, semnalele potențiale sunt mai mult sau mai puțin sigure.

A treia metodă de utilizare a mediilor mobile este crearea unui canal, modul de interpretare fiind asemănător cu cel al primei metode.

Trebuie menționat că aceste medii nu determină doar direcția trendului, ci și intensitatea acestuia. Mediile acționează frecvent ca suport/rezistență orizontală. Piața acționează în același mod ca și în cazul nivelurilor tehnice.