Aceasta este o problemă obișnuită în rândul investitorilor. Ei caută cele mai eficiente medii mobile. Dar știai că există câteva moduri în care poți utiliza media mobilă în strategia ta de tranzacționare?
Funcționează punctele de intersecție ale mediilor mobile?
Luăm zece traderi noi și le spunem să creeze un sistem de tranzacționare și sunt sigur că mai mult de 70% dintre aceștia vor utiliza punctele de intersecție ale mediilor mobile ca parte a sistemului lor. Nu este o surpriză. Mediile mobile reprezintă unul dintre cei mai vechi indicatori tehnici. Ele sunt folosite încă din anii 20 ai secolului XX, deci de aproape 100 de ani. Desigur, în timp oamenii găsesc modalități mai sofisticate de a le folosi. De asemenea, avem mai multe tipuri de medii, dar conceptele de la baza creării lor sunt similare.
Dar funcționează?
De la începutul utilizării mediilor mobile, traderii încercau să găsească punctele de intersecție profitabile. Este posibil să fiți familiarizați cu acest concept, cum ar fi Crucea de Aur (Golden Cross) și Crucea Morții (Death Cross). Dar nu există un răspuns simplu la această întrebare. Atunci când există un trend puternic semnalele oferite de intersecția mediilor mobile funcționează excelent:
Trend puternic descendent și semnale bune de vânzare în punctele de intersecție ale mediilor mobile
Atunci când nu există o direcție clară a pieței – prețul se mișcă lateral sau, mai rău, este foarte volatil, atunci calitatea semnalelor transmise de intersecțiile mediilor mobile este foarte scăzută:
Nici un trend clar și multe semnale false date de punctele de intersecție
Deci depinde mult de felul în care utilizați mediile mobile – strategia ta include sau nu un astfel de scenariu?
Dar stai puțin, mai există un mod de a folosi mediile mobile
Am pornit de la subiectul punctelor de intersecție, deoarece mulți traderi noi cred că aceasta este principala modalitate de utilizare a mediilor mobile. Greșesc. Mai jos găsim câteva exemple despre moduri diferite în care le putem utiliza.
Mediile mobile ca instrument de identificare a trendurilor
Pur și simplu luăm un grafic pe o perioadă mai lungă de timp și identificăm unde este prețul. Deci, în exemplul de mai jos, avem o medie mobile la 200 de perioade. Când prețul este peste medie, atunci este un semnal pentru noi că tendința generală a pieței este de creștere:
Prețul peste media mobilă la 200 de perioade
Atunci când prețul se situează preponderent sub media mobilă, ne arată că presiunea este mai mare:
Prețul sub media mobilă pe 200 de perioade
Care este direcția unei medii?
De asemenea, ar trebui să fiți atenți la direcția pe care o indică media. Dacă aceasta crește atunci există șanse mai mari ca tendința să continue.
Când scade este posibil să apară o corecție sau tendința descendentă să continue.
Străpunge prețul media mobilă?
Acesta este, de asemenea, un semnal valabil. În cazul în care prețul a fost, cel mai adesea, foarte aproape sub medie și brusc trece peste medie, atunci este un semn că sentimentul general se poate schimba, ca în exemplul de mai jos:
Prețul care străpunge media mobilă
Media mobilă ca suport sau rezistență
Aceasta este o funcție foarte importantă. Unele medii sunt de obicei folosite de traderi, de exemplu cele la 50, 100 sau 200 de perioade. Ele sunt foarte populare și atunci când prețul se apropie de ele, atunci te poți aștepta la o reacție. În cazul în care prețul a stat preponderant peste medie, atunci este posibil ca aceasta să devină suport. Să ne uităm la exemplul de mai jos:
Suport la mediile de 50, 100 și 200 perioade
Pe de altă parte, dacă prețul este sub medii și se apropie de acestea, este posibil ca mediile să funcționeze ca niveluri de rezistență.
După cum știm deja, cunoștințele despre posibilele zone de suport și de rezistență sunt foarte importante. Poți include acest lucru în strategia ta de tranzacționare și astfel să închizi poziții în momente mai bune.
Câte medii mobile ar trebui să utilizezi?
Acest lucru depinde foarte mult de trader și de strategia de tranzacționare. Pentru începători recomand să includeți pe grafic măcar câte o medie din fiecare grup. Putem împărți mediile în trei grupuri importante:
- termen scurt – medii de la 0 la 20 de perioade. Acestea sunt utile când dorești să verifici tendința pe termen scurt.
- termen mediu – cuprinde mediile de la 20 la 50 de perioade.
- termen lung – mediile de peste 50 de perioade. Cu acestea poți vedea mai bine imaginea de ansamblu.
Perioadele pot fi diferite. Valorile de mai sus sunt acolo pentru a îți oferi o idee despre domeniul de aplicare al fiecărui grup. Deci, este de dorit să ai câte o medie din grupul pe termen scurt, una pe termen mediu și una pe termen lung. Poți crea un set cum ar fi:
- 10, 50, 200
- 5, 33, 100
- 7, 21, 200
- orice altă combinație
Consider că un punct bun de plecare îl reprezintă combinația mediilor pe 13, 50 și 200 de perioade.
Medii mobile la 13, 55 și 200 perioade pe graficul eur/usd
Testează-le și vezi care se potrivește cel mai bine strategiei tale de tranzacționare.
Alte instrumente bazate pe medii mobile
Sunt multe strategii de tranzacționare care au la bază mediile mobile. Cele mai cunoscute sunt Mediile Mobile Curcubeu (Rainbow) și GMMA. Să aruncăm o privire mai atentă.
Graficul Curcubeu (Rainbow)
Graficul Curcubeu este foarte cunoscut; îl poți găsi pe multe platforme de tranzacționare. Dacă nu găsești această opțiune, atunci o poți construi singur.
Cum? Curcubeul se construiește folosind medii mobile pe intervalul cuprins între 2-200 de perioade. Poate avea medii pe R 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 … și tot așa. Pentru cele pe termen mai lung, distanța dintre perioade este mai mare.
De aceea la ultimul grup avem medii pe 125, 130, 135… de perioade. Sau dacă ai nevoie de numere pentru toate mediile dintr-un curcubeu:
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 – primul grup
17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37, 39, 41 – al doilea grup
44, 47, 40, 53, 56, 59, 62, 65, 68, 71, 74 – al treilea grup
78, 82, 86, 90, 94, 98, 102, 106, 110, 114, 118, 122 – al patrulea grup
125, 130, 135, 140, 145, 150, 155, 160, 165, 170, 175, 180, 185, 190, 195, 200 – al cincilea grup.
De obicei mediile se împart în 4-5 grupuri. Ai putea avea de exemplu grupuri precum:
Mediile pe perioade cuprinse între 2 și 15 – culoarea roșie;
Mediile pe perioade cuprinse între 17 și 41 – culoarea galbenă;
Mediile pe perioade cuprinse între 44 și 74 – culoarea verde;
Mediile pe perioade cuprinse între 78 și 122 – culoarea albastră;
Mediile pe perioade cuprinse între 125 și 200 – culoarea violet.
Sau poți folosi culori diferite, acestea sunt prezentate numai pentru separarea vizuală a fiecărui grup.
Poți utiliza tipul de medii cel mai potrivit pentru tine. Eu folosesc în majoritatea cazurilor medii exponențiale sau medii liniare ponderate.
Ideea din spatele formațiuni curcubeu
Putem vedea că acesta este un instrument simplu. Ne ajută să evaluăm situația actuală. Evident, acesta este un instrument pentru traderii care doresc să tranzacționeze pe trenduri. Cu acest instrument, ei evaluează tendința actuală. De asemenea, există informații despre zonele de suport și de rezistență. Un curcubeu mai larg (Wide Rainbow) înseamnă că suportul / rezistența este puternică, unul mai îngust înseamnă că aceasta este mai slabă.
Mișcările din interiorul unui interval (range)
Și acesta este unul dintre instrumentele care ajută la identificarea tendințelor. Ca întotdeauna, problema apare la mișcările din interiorul intervalului. Există un risc mare de supra-tranzacționare atunci când nu există o tendință clară. În astfel de situații, vei observa că Rainbow (Curcubeul) este îngust și că își schimbă des direcția. Ca în exemplul de mai jos:
Poți vedea imediat că Rainbow este destul de plat, iar prețul scade și crește. Problema cu mișcările în interval (range) este că sunt destul de greu de observat la început. După un timp, la fel ca în graficul de mai sus, știm că avem de-a face cu un range. Înainte de acest punct nu este atât de evident.
Se rezolvă cu practică. Verifică perioadele de timp mai lungi, utilizează liniile de trend pentru a înțelege mai bine condițiile curente.
Curcubeu (Rainbow) și…
Din experiența mea cu acest instrument, pot spune că cel mai bine este să-l incluzi alături de alți indicatori. De exemplu, îți poți construi strategia folosind Rainbow și MACD, poți adăuga și linii Pivot. Mai jos putem vedea Rainbow cu două linii Ichimoku Kijun Sen (Kijun setat la 26 și la 60) și punctele Pivot.
Poți combina Curcubeul și cu instrumentele de tranzacționare care îți plac cel mai mult. În general, în opinia mea Rainbow poate fi un instrument foarte puternic atunci când este combinat cu altele într-o strategie bună de tranzacționare.
Exemple de tranzacții cu Rainbow (Curcubeu)
EUR/USD, H1
În acest grafic la o oră pe EUR/USD putem vedea mediile curcubeului, două linii Kijun Sen (26, 60) și oscilatorul MACD.
După o perioadă îndelungată de creștere, a apărut o mișcare puternică în jos. A fost o inversare de trend? Putem vedea că grupul mediilor pe termen lung (violet) sunt încă late în acest loc, ca și celelalte grupuri. Acesta nu este un moment bun pentru vânzare. Poți închide poziția aici, dar se pare că tendința este de creștere. Situațiile ca aceasta nu sunt rare și cu ajutorul Rainbow poți să tranzacționezi în direcția corectă și poți evita tranzacționarea împotriva trendului principal.
Apoi putem vedea cum linia albastră Kijun s-a intersectat cu cea de-a doua linie Kijun, iar perechea EUR/USD a urcat – acesta a fost un moment bun de cumpărare.
GBP/JPY, 30m
Pe acest grafic la 30 de minute pe GBP/JPY avem instrumentul Rainbow, două linii Kijun, pivoți și oscilatoare zilnice.
Putem vedea că trecerea prețului sub suport a fost un începutul unei mișcări puternice în jos. Ai putea intra în punctul de intersecție (deoarece tendința anterioară a fost, de asemenea, în jos urmată de o corecție în sus) sau să aștepți să reintri mai târziu. Acesta este un exemplu bun în care Rainbow este un indicator de trend (știm cât de puternică este tendința, direcția pieței) și linia Kijun mai lungă este linia noastră trailing de marcare a pierderii. Datorită acestui fapt poți maximiza profiturile tranzacțiilor tale, deoarece vei rămâne cu poziția deschisă cât mai mult posibil.
AUD/NZD, 4H
Aici avem graficul la 4 ore pe AUD/NZD. Trendul anterior a fost unul descendent. Apoi, părea o mișcare de corecție, dar putem vedea că prețul nu a reușit să se închidă sub liniile Kijun. De asemenea, liniile Rainbow au devenit mai înguste. Ar putea fi un început al unei mișcări laterale, dar s-a dovedit a fi un început de mișcare ascendentă.